تفاوت بیزینس پلن و مدل کسب و کار (بیزینس مدل)

۴۹ بازديد

 تفاوت بیزینس پلن و مدل کسب و کار (بیزینس مدل)

 

تفاوت بیزینس پلن و مدل کسب و کار (بیزینس مدل)

بیزینس پلن (بیزینس پلن Business Plan ) و مدل کسب و کار (بیزینس مدل Business Model) هر دو اجزای مهم راه اندازی و اجرای یک کسب و کار موفق هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می کنند.

مدل کسب و کار (بیزینس مدل) به استراتژی و رویکرد کلی یک شرکت برای تولید درآمد و ایجاد ارزش برای مشتریانش اشاره دارد. این شامل محصولات یا خدمات ارائه شده، بازار هدف، کانال های توزیع مورد استفاده برای دستیابی به مشتریان، جریان های درآمد و ساختار هزینه های کسب و کار است. به عبارت دیگر، این «تصویر بزرگ» از نحوه عملکرد یک کسب و کار و کسب درآمد است.

از سوی دیگر، بیزینس پلن یک سند مفصل است که مراحلی را که یک شرکت برای دستیابی به مدل کسب و کار (بیزینس مدل) خود انجام خواهد داد، تشریح می کند. این معمولاً شامل یک خلاصه اجرایی، تجزیه و تحلیل بازار، شرح شرکت، محصولات و خدمات، استراتژی های بازاریابی و فروش، برنامه های عملیاتی و مالی، و پیش بینی درآمد و سود است. اساساً، بیزینس پلن نقشه راهی برای چگونگی دستیابی یک کسب و کار به اهداف و مقاصد خود است.

تفاوت بیزینس پلن و مدل کسب و کار (بیزینس مدل)

وقتی صحبت از شروع یک کسب و کار جدید می شود، موارد زیادی وجود دارد که یک کارآفرین باید در نظر بگیرد. یکی از حیاتی ترین تصمیمات، نگارش بیزینس پلن و مدل کسب و کار (بیزینس مدل) است. این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما در واقع دو چیز متفاوت هستند. بیزینس پلن یک سند جامع است که اهداف، استراتژی ها و پیش بینی های مالی شرکت را مشخص می کند. از سوی دیگر، مدل کسب‌وکار چارچوبی است که چگونگی خلق، ارائه و به دست آوردن ارزش یک شرکت را توصیف می‌کند.

این مقاله تفاوت های بین این دو اصطلاح را بررسی می کند و نمونه هایی از هر یک را ارائه می دهد.

بیزینس پلن چیست

بوم مدل کسب و کار کانوس Business Model Canvas

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد