ارزش ویژه برند چیست

IranMCT Management Consultants Team

ارزش ویژه برند چیست

۱۹ بازديد

اجزای ارزش ویژه برند چیست ؟ چرا مهم هستند و چگونه آن را خلق نماییم ؟

ارزش ویژه برند یکی از آن مفاهیمی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما همیشه قابل درک نیست.

هیچ شکی در ارزش یک برند قوی وجود ندارد. برندهای قوی به طور مداوم از برندهای ضعیف تر در بازار بهتر عمل می کنند و بهتر در برابر نوسانات بازار عایق هستند.

اما، تفاوت بین یک برند قوی و یک برند ضعیف چیست؟ چه چیزی برند اپل را بسیار ارزشمندتر از مثلاً موتورولا می کند؟ در یک کلام: ارزش ویژه برند.

خوب، این دو کلمه است، اما ارزش ویژه برند، برندهای با بالاترین عملکرد جهان را از برندهایی که راضی به جمع آوری ضایعات سهم بازار هستند، جدا می کند.

ارزش ویژه برند چیست

ارزش ویژه برند اندازه گیری ارزش یک برند است که با چیزهایی مانند وفاداری، آگاهی، تداعی ها و کیفیت درک شده تعیین می شود.

وقتی صحبت از برندسازی به میان می‌آید، ادراکات، تجربیات و تداعی‌های مثبت مشتری، ارزش برابری مثبت ایجاد می‌کند، در حالی که ادراکات، تجربیات و تداعی‌های منفی مشتری منجر به ارزش ویژه منفی می‌شود.

هنگام فکر کردن به تعریف ارزش ویژه برند، مهم است که به یاد داشته باشید که ارزش ویژه برند با ارزش برند، ارزش مالی یک نام تجاری یکسان نیست. این دو ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما ارزش مثبت برند به طور خودکار منجر به ارزش ویژه برند مثبت نمی شود.

نقش ارزش ویژه برند چیست

کارشناس مشهور استراتژی برند دیوید آکر اولین بار مفهوم ارزش ویژه برند را در دهه ۱۹۸۰ معرفی کرد. این ایده بازی را برای متخصصان برندسازی و بازاریابی تغییر داد و رشته‌های آنها را از حوزه تاکتیک‌ها به استراتژی سطح اجرایی منتقل کرد.

تعریف اصلی آکر از ارزش ویژه برند به شرح زیر است:

ارزش ویژه برند مجموعه‌ای از دارایی‌ها و بدهی‌های نام تجاری است که به نام و نماد برند مرتبط می‌شود که به ارزش ارائه شده توسط یک محصول یا خدمات اضافه یا از آن کم می‌کند.

دارایی‌ها و بدهی‌هایی که آکر به آنها اشاره می‌کند، مواردی هستند که در تعریف ما در بالا توضیح داده شد: وفاداری، آگاهی، ارتباط، کیفیت درک شده و دارایی‌های اختصاصی.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد